Checklist (FAQ)

TIJDSDUUR

De opgegeven tijdsduur is afhankelijk van de verkeersleiding en drukte in de lucht. Deze tijdsduur omvat ook het taxiën van en naar de startbaan.

WEER

Bij minder goed weer kunnen we ook vliegen, maar het is prettiger bij mooi weer.
Luchtzakken kunnen zich voordoen wanneer er turbulentie is. Technisch gezien vormt een luchtzak geen enkel probleem, maar komt soms onverwacht. U went er snel aan en u ervaart het zoals een diepe put in een autoweg.
Als het toch slecht weer zou zijn, contacteren wij u en spreken we een nieuwe datum af.

ETEN

Als je acro (kunstvliegen) wil doen, is het beter dit niet met een lege maag te doen. Beter een lichte maaltijd nemen.
Het is eerder uitzonderlijk dat er iemand ziek wordt in een open tweedekker.
Op de meeste vliegvelden is een taverne en terras met zicht op het vliegveld waar men voor eigen rekening iets kan nuttigen.

KLEDIJ

Sportieve kleding die u zou dragen als u gaat fietsen en daarbij een extra laagje omdat het boven op 300 meter ongeveer 2 graden kouder is en er wat meer tocht is dan bij het fietsen.
Als je acro gaat vliegen, stuntvliegen, dan gaan we hoger, meestal zo'n 1000 meter hoog en daar is het gemiddeld een 6 graden kouder. Tijdens de acro zal je bloed goed stromen en zal je snel terug warm krijgen.
Geen jas of sweater met kap, want dit kan het zicht van de piloot belemmeren. Als passagier zit u voor de piloot.
Geen loshangde sjaal dragen!!
Geen hoge hakken, want hiermee kan u de bekleding van het vliegtuig beschadigen Bovendien loopt het ook niet zo handig op gras.

BRIL

U mag uw eigen (zonne)bril ophouden. U mag ook de lederen pilootmust met hoofdtelefoon en micro, gebruiken en eventueel de pilootbril over uw eigen bril zetten of deze gewoon op uw voorhoofd laten staan.

ACRO - STUNTVLIEGEN

De kunst van het echte vliegen = KUNSTVLIEGEN, ook vaak ACRO of STUNTVLIEGEN genoemd
Bijna elke voorgestelde route, kan uitgebreid worden met acro, afhankelijk van de het luchtgebied en de verkeersleiding. Reken minstens 10 minuten extra vluchttijd die in rekening zal worden gebracht, indien de acro nog niet voorzien was in de route..

EXTRA VLUCHTEN

Indien u sympathisanten meebrengt, kunnen zij na afloop van de geplande vluchten, ook een vlucht doen, voor zover dit vóór sluitingstijd van het vliegveld kan uitgevoerd worden. In Hoevenen is het vliegveld gesloten om 20h00 of bij zonsondergang indien dit vóór 20h00 valt. Op de Internationale Luchthaven Antwerpen, moet de laatste landing vóór zonsondergang plaatsvinden.
Graag op voorhand een seintje als je extra mensen meebrengt die misschien ook willen vliegen.
Vanaf 5 personen geven we een speciale groepskorting.

FOTO’S

Zelf foto’s nemen, ook tijdens de vlucht, is geen probleem. Vergeet echter niet dat continu kijken door je fototoestel je vliegervaring minder aangenaam maakt!
Op aanvraag wordt een breedbeeld HD camera op de vleugel gemonteerd. Hiermee kunnen we voor u film en foto’s maken. 
Na de vlucht bezorgen we u een een link via email naar de foto’s en/of het filmpje. Of breng uw iPad mee en dan zetten wij er direct de foto's en filmpjes op. Zorg wel dat er voldoende geheugen beschikbaar is. wij beschikken over alle nodige adptorstukken om dit over te zetten.

MEDISCHE GESCHIKTHEID

Indien u medische problemen heeft, dient u voorafgaandelijk toelating aan uw arts te vragen om te vliegen en/of kunstvluchten uit te voeren.
Indien u zwanger bent, mag u geen kunstvluchten doen.

VERZEKERING

Bij ons bent u zeer goed verzekerd. Wij voldoen aan alle verzekeringsverplichtingen, zowel naar derden als naar passagiers.
Burgerlijke aansprakelijkheid niet inzittende derden = € 2’000’000
Burgerlijke aansprakelijkheid passagier = € 325’000

ANGST

Laat je angst best thuis, want anders geraakt u met de auto nooit op het vliegveld. Het gevaarlijkste wat u die dag zal doen, is met de auto naar en van het vliegveld rijden.

  • Hoogtevrees kan u niet hebben in een vliegtuig en wij kunnen het weten.
    Het is trouwens wetenschappelijk bewezen dat hoogtevrees hebben onmogelijk is zonder verbinding met de grond te hebben.
    Het is een oerinstinct dat u waarschuwt als er een gevaarlijke hoogte is, waarbij uw onderbewustzijnde afstand ‘meet’ tussen de grond en uw ogen via het voorwerp waarmee u in verbinding staat met de grond (ladder, gevel, touw). Als dit contact weg is, werkt het ‘meetsysteem’ niet meer zelfs al denkt u bewust aan hoogtevrees.
  • Vliegangst wordt vaak verward met claustrofobie. Het besef dat u ingesloten zit in een lijnvliegtuig, is voor veel mensen angstaanjagend. In een open tweedekker heeft u een goed zicht rondom u en nauw contact met uw omgeving. Er zijn reeds vele mensen die met ongemakt in een lijnvliegtuig zitten, die een zeer fijne beleving ervaren hebben in de OO-KAT. Zeer dankbaar zijn wij hen steeds voor het vertouwen dat wij van hen krijgen.

GETUIGSCHRIFT

Als aandenken aan deze mooie ervaring, krijgt u na afloop nog een getuigschrift.